Drangelska unplugged

2015-07-19
11:28:25

På turné i Bayern- en resa i kunskapens tecken forts..

Dr Kerry Ridgeway höll en fantastisk bra föreläsning! Han är oerhört kunnig 82 år gammal med 52 års praktiskt erfarenhet av att vara veterinär.

 

Föraning

Jag åkte faktiskt ner med en liten föraning om att jag inte skulle bli överraskad och att jag redan kan det de gör. Det kanske låter drygt. Men jag tänkte också att det här kommer jag känna att Helene Stridbeck och jag kan göra bättre. Och visst lärde jag mig mycket. Men delvis besannades mina farhågor, men det gör inget. Det stärkte mig bara ytterligare i det jag redan gör. Jag har ju inte heller varit i så nära kontakt med akupunktur tidigare. Men Ridgeways föreläsning tog upp det centrala i rehabiliteringen av hästar. Trots att publiken till stor del bestod av veterinärer så sa han rakt ut som det är. ”Ni kan inte göra några hästar friska från hälta”! Veterinärer kan inte göra några halta hästar friska. De kan behandla hästarna. De kan putta på en läkningsprocess. De kan diagnosticera hältan. Men för att hästen ska kunna komma tillbaka till varaktig hållbar prestation igen så måste den rakriktas. Dvs orsaken till hältan, eller som jag kallar det mönstret som orsakade hältan måste förändras. Endast 45-50 % av alla hästar återgår till sin uppgift inom ett år. Efter ett år har gått är det mer än hälften av de resterande som återfaller i samma hälta. Det är för dåligt.

Felande länken

Den felande länken är det rakriktande arbetet som gör att hästen kan ändra sitt mönster och sluta att felbelasta sig. Även trauman uppstår ju ofta i relation till ett rörelsemönster som hästen har. Och hästen är ingen guru och vet hur den ska röra sig för att inte få ont. Lika lite som vi människor vet det. Om vi visste det skulle vi gå till en physiotherapeut som skulle säga; undvik att överbelasta ditt högra knä genom att gå sådär vriden i överlivet.. Ja, Och så skulle vi sluta med det och inte ha ont mer…

Rakriktat länge

Hur som på Drangelska har vi ju praktiserat rakriktande longering i snart 7 år, enligt Schöneichs principer fast givetvis med tillägg av allt jag kan om feldenkrais och det jag har lärt mig av Linda Tellington-Jones. Boken kom först på tyska och sedan på engelska och nu på svenska. Vi har redan förstått att det är centrifugalkraften och saxkraften som ställer till det för hästen i dess kropp. Och vi har förstått att vi måste inverka med sidvärtsrörelser för att få hästen rakriktad och i ett flexormönster istället för rakhållen och i ett extensormönster.

Schöneich

Så därför var det inte så många nya lärdomar som kom till under Ridgeways första föreläsning. Närmare 80 % av hans powerpointpresentation hade han lånat av Schöneich med dennes godkännande. Schöneichs har longerat mellan 25000-30 000 hästar under sin närmare 20 år med den här insikten. Men det var en oerhört skön känsla att få medhåll, bekräftelse för att det vi gör på Drangelska och det vi undervisar i vår utbildning delas av så erfarna människor som Dr kerry ridgeway och många med honom. Tack vare Caroline Larrouilh så förs dessa kunskaper samman. 

 

 

Gynnsam ridning

Visst man kan ha olika uppfattning om hur man ska rida. Men, inte all ridning är gynnsam för hästen. För att det ska vara gynnsamt för hästen så behöver vi ta hänsyn till hur den fungerar biomekaniskt och i sina muskler och sitt skelett. Och då kommer vi behöva skippa några av våra klassiska principer..Jo, det är min övertygelse. Kommer man från det hållet och inte har lärt sig hur hästen ” ska gå” så är det lättare att göra sig av med några vanföreställningar. I filmens värld heter det ”kill your darlings” . Men det är inte alla beredda att göra, ännu. Hur går det här ihop med galoppindustrin , travet, 3årstest mm? Svaret är inte, så som det utförs över lag idag.

Samarbete över kunskapsgränser

Det var som sagt inte lätt för Caroline som var arrangör att styra upp dessa kunniga män. Då talar jag om Dr kerry ridgeway och Manolo Mendez. Det blev ganska rörigt och ostrukturerat och svårt att förstå mellan varven och longörer. Men, strävan att föra samman dessa kunskaper överbryggar detta tycker jag. Vi kan inte fortsätta i detta silotänk med en ridlärare som inte vet något om skoning eller en kiropraktor som inte intresserar sig för hur sadeln ligger eller en veterinär som tror att hästen kan återgå till sitt vanliga arbete efter att lång tid förflutit och inte förstår att det är just detta arbete som måste förändras. Vi är liksom bringade att stå i ständig utveckling inom vår olika professioner och intressera oss för hela bilden. Eller stoppa huvudet i sanden och inte reagera på att 75 % av alla hästar som genomgår en besiktning inför försäljning är halta. Apropå, min häst har aldrig varit halt. Har den någonsin blivit undersökt?

Kommer förhoppningsvis till Drangelska

När Kerry sedan på söndagen äntligen fick hålla sin föreläsning om fascians betydelse och även visa på hästarna hur han arbetar så fick jag mitt lystmäte och jag lärde mig massor. Det gav mersmak. Får jag som jag vill så kommer han hit .

Stor suck

Söndagen inleddes med en i mina öron helt värdelös föreläsning av Christian Carde. Jag var förvarnad. Alla hans powerpoint bilder var citat från andra utbildare eller någon paragraf från Internationella Ridsportförbundet. Det var komplett malplacerat. Här fanns en publik med veterinärer och therapeuter och kanske någon mer licensierad tränare utöver undertecknad. Milt uttryckt var det en katastrof. I programmet skulle han tala 30 minuter men han tog en timme av vår dyrbara tid. Det var så förfärligt, arrogant och outhärdligt. Jag hade inte åkt över halva Europa för att lyssna på självklarheter och paragrafer och titta på bevingade ord av andra stora mästare. Faktum är att för att inte koka över så gick jag helt enkelt ut och fotade körekipage och talade med några av arrangörerna istället.

En Linda look-a-like

Manolo Mendez fick inte så mycket utrymme som jag hade önskat. Men, det räckte för mig. Det var precis som jag trodde. Det var som att jag satt och tittade på Linda Tellington-Jones fast i manlig skepnad. Sen kom jag på att de t om är väldigt lika varandra i profil. Ingenting av det han gjorde var nytt för mig. Möjligen att hans spö är längre än vårat. Någon sorts lätt bambu. Det var ljuvligt att se även om jag inte lärde mig något nytt. Men vilken bekräftelse jag fick!

 

Vi gör redan depåstopp

Det där gör vi redan kan jag nu lugnt säga till mina elever. Skillnaden är att Manolo integrerar det i ridpasset i större utsträckning än vad vi gör och med en självklarhet. Lite som för att citera Anja Beran i andra sammanhang: "Because it works,  because it is the only thing that works". Vi lär våra elever att göra depåstopp. Mitt i arbetet stannar man och ttouchar hästen på ena höften eller gör lite pytonlyft på ett ben. Eller gör Anneli-snurren. Sen fortsätter man att longera, eller långtygla eller rida eller arbeta vid handen. Depåstoppet måste inte var långt.

Depåstopp under ridpasset

Men det är mycket mer meningsfullt att göra detta arbete i det andra arbetet. Istället för att göra enbart ledövningar eller ttouch och rida en annan dag. Dessa depåstopp praktiserar vi sedan många år. Intet nytt under solen då mao. Jo, det var så skönt att se en man som ändå har varit med och startat kungliga ridskolan i Jerez, som ridit tjurfäktning och mao dödat tjurar från hästryggen, som behärskar piaff, passage och piruetter, är över 50 år och jag upprepar man som tar sig tiden att ”pilla och dutta” och leda runt hästen i skritt och lite här massera och lite där peta. Som har modet att göra det. Varför? Because it works! Because it is the only thing that works!

Utbildade mig hos Linda T-J

Jo, vi har gjort det i många år. Jag utbildade mig hos Linda Tellington-Jones 1986-89. Reste med henne. Sen kan man ju reflektera över att det får genomslag nu, också i Sverige när han kommer hit för att han är just man. Om en kvinna duttar och pillar och är inkännande och ger hästen tid, dagar, veckor, månader så har det, fram till idag varit lite töntigt och fånigt och inte redigt och effektivt. Nu är det en man som gör det. En som vi kan beundra, vi kvinnor. Liksom lite tillbedja. Åhhh och ahh!

 

Linda gjorde det här när Manolo var 25 år och red tjurfäktningar…

Jag njöt med i alla fall i fulla drag av att bli stärkt i det jag redan gör. Blir glad över att det är fler som gör det. Fler som har varit på hög nivå, spanska ridskolan i Jerez och insett att det krävs mer, nämligen arbete vid handen, beröring på ett professionellt och inkännande sätt med hjärta och handlag, longering, mm. Hållbar ridning och hållbar rehabilitering var ledorden, på hästens villkor. Det är precis det vi gör och har gjort länge! Så skönt att få sitta på läktaren och titta på två män som gör och vill detsamma. Och som är bra på det! Sen var det lite svårt att förstå ibland. Och jag har ändå språköra.. men det tog mig  2-3 minuter att greppa att ”flucha” betyder flying change of leg! Kom hem och insåg att efter att ha varit i samma rum som någon som också bekänner sig till organiskt och dynamiskt arbetssätt men kanske inte så ohämmat som han så fick jag svårt att hålla tiden och det organiskt dynamiska tog överhanden och vi var försenade till lunchen. Men kors i taket vad bra det blir då. När skeendet och processen får styra.

 

 

 

Kommentar:
2015-07-20 @ 13:20:04
#1: Johanna

Spännande som vanligt när du är i farten..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: