Drangelska unplugged

2015-02-12
20:33:00

Vems ridfilosofi har företräde?

 

Det här är nog bara ett storstadsfenomen. Men det finns ju trots allt några storstäder i vårt avlånga land. Kanske du känner igen dig.

Eftermiddagsryttarna

Vi står på ett av de större inackorderingsstallen norr om stan. Här står mest dressyrryttare och det är bra ordning på stallet. Ibland är det lite väl bra ordning. Det blir ofta så där dressyrryttare står. Vet inte varför faktiskt. Jag har mina funderingar men det är en annan blogg. Så är det eftermiddag och så sakteliga fylls ridhuset på med ryttare. Det finns dem som är lyckligt lottade, och vissa dagar hör jag också till dem som kan rida på tidig eftermiddag. På förmiddagen är det knepigt för stallet har sina rutiner som de helst inte vill rucka på och det harvas på förmiddagen. Det är mellan kl si och klockan så men oftast när jag har valt att trots allt rida på förmiddagen och är det då glashalt ute och du har en häst som väger över 600 kg på långa bambi-ben så finns inget annat alternativ än ridhuset. Tidig eftermiddag brukar de fortfarande gå bra. De som är där då samsas bra och är det någon som vill longera så nickar alla bara instämmande: - ” Inga problem! Det är fortfarande inte så många i ridhuset.

Primetime

Men så kommer vi till prime-time. Alla kommer från jobbet samtidigt. Några har haft en usel dag och humöret är inte på topp. Några andra har en sockerdipp men vill hinna rida och har inte ätit. Det är nu det börjar. Vi ska dela på ridhuset samtidigt som det ofta pågår träning dessutom och det senaste i tränarvärlden är att ryttaren har en liten manick i örat så det är bara den ryttaren och tränaren som vet : ” Vart är de på väg? ”

Och att man ska väja för den som rider lektion verkar vara lite olika olika dagar och beroende på vem som rider lektion för vem. Men det är också en annan blogg. Nåväl, hela kvällsgardet har sadlat ut sina hästar och ska trimma järnet. Alla efter eget huvud och egen filosofi.

Olika upplägg

En tänker hålla benhårt fast vid att rida serpentiner, att det delar upp ridhuset i tre-fem kakor där ingen kan rida något annat verkar inte bekymra. Ännu mer hela havet stormar blir det när densamma ska göra detta i förvänd galopp och serpentinerna inte längre är symmetriska och liknar serpentiner. Ytterligare en ska rida byten på diagonalerna. Som bekant genomkorsar diagonaler och serpentiner varandra. Ytterligare en ska gå med sin häst efter ridningen. Och sen är det en som har bestämt sig för att man ju inte ska låta hästen gå vid väggen. Så för att pröva rakriktningen så rider denna ryttare 2 meter innanför spåret, men bara på långsidorna. Kan du se mönstret nu framför dig. Och jag vill vara mest på stora mittvolten och sen går jag ofta ut på fyrkantspåret för att sedan vända förvänt halvt igenom och rida undan skänkeln.

Piaffera vid väggen

Eller så vill jag piaffera vid väggen. Jo, men piaff beskrivs ju ofta som trav på stället och därför är det inte skritt och behöver inte ridas innanför spåret. Och sen är det någon stackare som vill skritta, bara . ”Vem i helsefyr kom fram till att man skulle rida skritt innanför spåret. Det bästa hade ju varit som på travet att de snabbaste är längst in. Så rider då alla omkring i sin övertygelse. Näe, inte glada i hågen. De som känner att de kan mest och tänkeratt deras ridning är viktigast (dyrast häst, poppigaste tränare, seriösaste tävlandet) rider som om de automatiskt hade företräde framför de andra. ( I deras egna ögon)

Men seriöst! När blev en enskild ryttares tävlande på medelsvår-svår nivå en riksangelägenhet som jag ska ta hänsyn till? Hur kan det vara viktigare än min hobbyridning? De betalar ju inte mer i stallhyra? !

De andra väjer

Några känner att de borde väja efter att ha blivit skällda och grymtade på ett par gånger så de väjer hela tiden. Andra står på sig som om det vore deras rätt att dag efter dag rida de ridvägar som passar dem oavsett om det ställer till det för andra. I Tyskland hade vi det så att efter ett visst antal ekipage fyllt upp ridhuset så red vi alla i samma varv. Och den som var äldst bestämde när vi bytte varv. Mycket smidigt.

Frågan är

Så till min fundering: ” Vems ridfilosofi, teori upplägg går före? Vem bestämmer? Vem har företräde och förkörsrätt och på vilka grunder?” Förstå mig rätt nu. Jag frågar inte om ridhusreglerna för de har jag glasklart för mig. Men oavsett om man kan dem eller ej så kan man ju av ritningen nedan se att det inte går att rida som skissen nedan visar även om man håller sig till ridhusreglerna. Och ändå fungerar det ganska bra. Och det beror på att några viker undan för de värsta ”ståpåmigdetärminridtidnuryttarna” Och så frågar man sig varför de inte kan hålla sams i Gaza? Vi kan ju inte ens ta hänsyn till varandra i Vallentuna. Tur att de beridna inte är beväpnade
Kommentarer:
2015-02-13 @ 11:09:19
#1: A-M Z

Jag brukar göra halt, klappa hästen, hoppa av, och gå in i stallet. Innan jag fått anerysm i huvudet. Det är inte OS förr än 2016.....

Svar: Ibland är det, det bästa man kan göra. Vet en ridlärare som säger att om man känner sig störd, arg, ledsen, har pms, är trött så ska man inte rida..fast då kan det ju bli så i perioder att man aldrig kan rida :-)
Drangelska unplugged/Christina Drangel

2015-02-13 @ 11:18:31
#2: A-M Z

Jag brukar göra halt, klappa hästen, hoppa av, och gå in i stallet. Innan jag fått anerysm i huvudet. Det är inte OS förr än 2016.....

2015-02-14 @ 14:54:27

Haha låter väldigt jobbigt! Detta kommer säkert bli problem för mig för jag har precis idag flyttat till ett stort inackorderingsstall ;) med ridhus!

Svar: Lycka till i det nya ridhuset !
Drangelska unplugged/Christina Drangel

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: