Drangelska unplugged

2015-02-14
13:50:00

Glad i vår utbildning!

 

 
 Moshe Feldenkrais

Efter att ha tillbringat tre dagar med mina nyfikna och frågvisa och vetgiriga elever i IRK VIII så är jag glad! Glad i dem och glad i vår utbildning! Stolt och tacksam att vi har så bra gästföreläsare och tacksam att vi kan vara på en så bra anläggning. Det finns alltid saker att utveckla och nu väntar jag ivrigt på att få feedback av eleverna så snart de har landat där hemma.

Gladast

Mest glad den här gången är jag över Moshe Feldenkrais (http://en.wikipedia.org/wiki/Moshé_Feldenkrais) och det jag har lärt mig av Feldenkraismetoden. Och därmed är jag också glad över att Linda Tellington-Jones (http://de.wikipedia.org/wiki/Linda_Tellington-Jones )en gång valde att hoppa av det hon kallade för hästcirkusen för att utbilda sig till Feldenkraispedagog. För att sedan ta upp tråden med hästarna igen.

Uniciteten

Det som gör vår utbildning unik är att vi tar hänsyn till det faktum att hästen liksom vi och många andra djur har ett nervsystem och med detta nervsystem kan man kommunicera icke-verbalt. Dvs man kan tala med det utan ord. Du kan lugnt läsa vidare. Det är inte flummigt. Det är högst vetenskapligt. Moshe var en vetenskapsman i fysik. Jo, jag vet. De är flummigast av alla.

Så här är det

Vi har alla en självbild. Även hästarna. Den här självbilden består av summan av våra tidigare erfarenheter. Rent kroppsligt är den med och bestämmer vad vi kan göra. Den stämmer sällan överens med det faktiska tillståndet. Den har ofta begränsats av att olika händelser eller helt enkelt av att inte ha utforskats. I princip kan vi med kroppen inte utföra något som inte finns representerat som en möjlighet i vår självbild.

I praktiken

Det innebär i praktiken att jag kan försöka att få min kropp att utföra något som jag vill i min skalle men den kan ändå inte göra det för själva kroppen har ingen erfarenhet av att den kan göra det. (Glida ut åt sidan med skulderbladet för att ge ett konkret och enkelt exempel.) Med beröring kan man kommunicera in ny kunskap i ”systemet” , kroppen. Det lär vi ut bl a i vår utbildning i Integrerad ridkonst.

 

Linda Tellington-Jones

Eleven berättar

En av våra trogna elever berätta så här om hur hennes häst agerade efter hon hade provat att kommunicera rörelse i bröstryggen genom ttouch (Linda Tellington-Jones).

Annelie skriver:

Igår innan jag red Klutten så gjorde jag rygglyft, manken, revbenen och höften (samma som manken)...när jag kom till revbenen sänkte han halsen så mulen nästan va i golvet, jag gjorde alla övningar fram och tillbaka...han stod verkligen bara och kände vad som hände med kroppen...när jag va klar och skulle sadla sträckte han på sig.

När vi senare kom ut på fältet gjorde jag det som vi gjorde på utbildningen...jag höll honom lite rakare red åttor både i skritt och trav va noga med händerna vid manken...det gick jätte bra...han kändes lätt och fri...Tror att en stor pusselbit har landat både för Klutten dutten och mig...Tack!

Tack Annelie för feedback!

Om man ska hårddra det så kan man säga att om en rörelse inte finns representerad i självbilden så kan vi öva på den nästan hur mycket som helst, eller något som liknar den, utan att den sitter som den ska.

Därför är jag så glad i att vi har feldenkraisövningar för både häst och ryttare i vår utbildning. Säger som Anja Beran sa en gång : ”Because it works. Because it is the only thing that works.” Och jag är så tacksam att jag har fått utbilda mig både hos Linda Tellington-Jones och Robyn Hood och några av Moshes lärljungar, Mia Segal,  Gaby Jaron, Chava Shelhav för att nämna några.

Tänk fick tillgång till den här kunskapen! Tänk vad vi skulle kunna höja välbefinnandet och förmåga och även valmöjligheterna!

Mönster och ansvar

Sen är det ju så att även om man kan det så händer det ibland att man glömmer bort att man kan det. Och traskar på i det som Moshe beskrev som mönster, vanemässiga mönster. Efter man har lärt sig det så har man ju alldeles själv ansvaret för att förvalta sitt kunnande. Att lyfta blicken och se mönstret och kunna välja ett annat mönster. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: