Drangelska unplugged

2019-11-03
22:46:45

Hur svårt kan det vara, for once in my life och franska pinnen!

Idag ska jag fatta mig kort. "Tungan talar av det som hjärtat är fullt" och mitt hjärta är fullt av tacksamhet mot Gabriella Morell som är min hyresvärd. Taboo och Wild Love även kallad Walle står under hennes beskydd. Det verkar som alla i min familj står under hennes beskydd. Och Gabriella skulle precis förstå vad jag menar liksom mina båda döttrar. 
 
 
Men nu ska jag inte vara så hemlighetsfulll. Gabriella är sadelutprovare åt Maria Hallring som ligger bakom Ergo X2. Och Maria och jag red en gång på Täby Galopp, samtidigt. Men, det är en annan historia. Gabriella har varit vänlig nog att låta mig rida i en av hennes, eller kanske Marias provsadlar. Det har varit fantastiskt men inte helt top notch. Men så hade Gabriella klurat lite. 
 
Lång historia kort; idag fick jag provrida Taboo i en sadel som var.. helt rätt! Eller som min goda och kloka vän Pernilla Olausson sa: 
-När det blir som att sadeln blir en ickefråga och man kan koncentrera sig på att rida istället. 
 
Och det ska ni veta kära läsare att det är första gången i mitt liv. Jag har alltid skyllt på min exteriör, bitvis överrrörlig och superstel och evighetslånga ben och lång bål. Varför har jag alltid fallit framåt i lättridningen. För Maria Hallring är svaren så enkla: 
-Det är för att du ser ut som ett U. Brett mellan sittbenen och inga lår. 
 
I en sadel som är gjord för att ge just mig stöd där jag behöver det kan jag fokusera på att rida. Nästan inga vulster, uppbyggd mitt så att jag får stöd där jag inte har några lår och brett, superbrett säte så att mina sittben får en anläggnignsyta. Himlen kan vänta! Nu kan jag för första gången i mitt 52-åriga liv rida som andra alltid har gjort som är byggda så att de passar de sadlar som finns på marknaden. Jippie! 
 
Jag sjöng i duschen när jag kom hem " For once in my life..." Bra låt förresten! 
 
Och så tillbaka till webinaret då. Det var nervöst och jobbigt och jag svettades och bakgrunden blev fel så att det såg ut som att jag höll på med en julgransplundring. I varje fall enligt mina döttrar. Men, det blev lyckat och det gav mersmak så jag ska försöka igen. 
 
Och så efterdyningarna av kursen med "franska pinnen". Alltså Jean Francois Pignon. Taboo var helt på det klara med tingens ordning och tänkte definitivt inte diskutera något alls. Vilket inte förvånade mig. Han är grunduppfostrad i Portugal och han är en mild och följsam karaktär. 
 
Walle och jag har däremot samtalat om de sista tio procenten av ansvaret för allt. Vem har ansvaret för hans och mitt välbefinnande? Vem är ytterst ansvarig och hur kan man lita på att den klarar det? Det var nog först i kväll som de sista tio procenten hamnade på mitt konto. Nota bene, på vår egen ridbanan under hyfsat lugna omständigheter. Nu ska detta testas en bit från gården också och med lite störande moment. Men först ska vi bara njuta av att jag har och tar det fulla ansvaret och han kan vila sig i form. 
 
Mer om det längre fram såklart! Rid väl och genomtänkt! 
 
Christina 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: