Drangelska unplugged

2019-07-12
09:31:00

Sadeltankar, stalltvätt och individualitet

 
 
Jag tänkte att jag skulle ha en sadel som passar både mig och min häst. Jo, jag har varit med om den tanken förut och fick faktiskt det. Då var det en Childeric. Den passade min älskade Indigo perfekt. Han hade en kort, bred, svängd rygg med ganska mycket manke. Och så mina ändlöst långa ben på det. T om Paulo Bastos ben var korta jämfört med mina. Jag brukade reta honom för det. Att han var tvungen att korta lädren om han skulle sitta upp på min häst. Nåväl, det är inte praktiskt med så långa ben som jag har. Jag kan t ex inte bara låna hem en sadel och avgöra om den kommer att bli bra för mig för det går liksom inte att avgöra eftersom nästan inget passar.
 
..och stalltvätt och individualitet
Så går jag och funderar medan jag tvättar stallet och förbereder målningen. Vi bestämmer unisont att hästarna måste bo ute i sina rasthagar; jättefina, skogshagar utan gräs, medan vi tvättar och det torkar. Det kan ju inte vara något problem. De är ju hästar. Ungefär som att jag utan men skulle kunna sova ute i trädgården på ett liggunderlag med regnjacka på. Och kallt är det också som attan. Sagt och gjort, ut med hästarna och in och skrubba stall. 
 
Walle som går med en kompis får genast ont i magen. Inte så mycket men är man magsårshäst så ordineras genast intag till nästa natt. Veterinär är dyrt så vi vill inte ha ännu en kolik. Vår trogna Taboo däremot får stanna ute en natt till och hålla finaste stoet i hagen bredvid sällskap. Och visst måste hästar kunna gå ute lite hur som helst. De är ju hästar, eller.. 
 
Kolik i form av galet magknip 
Nästa dag sammanfaller lite olika små saker, dumma saker. Som att Taboo, vår kaktus, inte alls hade tagit natten särskilt bra. Kanske gick stoet och ställde sig allra längst bort i hagen så att han blev ensam. Vem vet. Han la minst 6 högar under två timmar efter sen vi kom på eftermiddagen. Sen red vi ut en sväng, sen drack han iskallt vatten en halv hink i ett drag innan vi hann reagera. Ooops, sen gick han ut i hagen och var glad och hungrig på sitt hö. 40 minuter senare ringde de från stallet och sa att han inte mådde bra, alls. 
 
Normalt sett men ändå
En häst som normalt sett dricker lika mycket vatten som en kaktus. Ja, då vaktar man inte vattenhinken så noga efter en ritt som innehållit en hel del galopp. En häst som normalt sett ligger som död på sidan och sover i sin hage och inte lyfter huvudet förrän man är ända framme. Ja, då tänker man inte att han inte sov en blund och att hans kropp valde att stänga ner matsmältningen för att sedan öka 100 %. Och när hästen bajsar så tänker man inte att han har kolik. 
 
Det gick bra i varje fall och vi lärde oss ånyo att vaksamhet och att inte ta något för givet trots att det brukar vara på ett visst sätt är bra. Och att visst vore det bra om det vore så att en häst måste väl kunna det ena eller andra men allting beror på situationen och individen där och då. 
 
Slippa sadeln 
Tillbaka till sadeln. Ibland önskar jag att jag inte behövde någon sadel. Och då är det säkert någon som säger det gör du inte heller. Då vill jag svara det beror på. Som så mycket i världen så beror det på och är oftast väldigt situationsberoende och individuellt. Jag har en brännskada, har gått på blodförtunnande och är egenföretagare 50+. Det är galet roligt att rida barbacka och det gör jag ofta och gärna. Men det finns så många situationer där det inte passar och med en handfull diskbråck i bagaget och en svanskota som en gång är bruten så är det inte skönt efter en stund att sitta så på ändan och rida. 
 
Provar mig fram
Så nu provar jag och provar och provar. Vill inte ha en kort gjord. Vill ha en allroundsadel mot dressyr men helst inte en från 1983, för hårda. Transplantatet gillar inte det. Vill kunna korta lädren och hoppa över en stock och stå i lätt sits. Den ska givetvis passa Taboo men också mig. Att den också skulle passa Walle som är stor som Bisonoxe som ätit spenat är inte att tänka på. Så vi provar vidare efter individuella förutsättningar. Puh! 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: