Drangelska unplugged

2020-03-17
11:10:08

Stallhäng i Coronatider

Så är det här. Det som ingen av oss hade kunnat föreställa sig ens i sin vildaste fantasi. Utom kanske min syster som är den mest pålästa människa när det gäller samtid och samhälle som finns i min närhet. Hon förutsåg tidigt vad som komma skulle att ske, veckor i förväg. Och jag ville inte veta ska jag erkänna. Men, nu när allt hon sagt slår in så lyssnar jag. 

 Corona of Sand wash Basin, en vild mustang. Lite som viruset också verkar vara. Vilt!

Inte sprida smittan vidare 

Med den insikten vill jag verka för att de som redan har det jobbigt med underliggande sjukdomstillstånd hos sig själva och sina närmaste inte ska drabbas. Och de äldre givetvis, mina föräldrar. Alltså inte vara den som smittar dem. 

Och här gäller det att tänka om kvickt som katten. 

Nu uppmanas vi att inte gå till jobbet när vi är förkylda. Som om det vore självklart. Vi är hästmänniskor, några av oss kanske är föräldrar med ständigt snoriga barn. 

Alltid redo
Vi hästmänniskor har alltid gått till jobbet och stallet även om vi har lidit av influensa, lunginflammation och hög feber. Vi har djur som står och väntar på oss och är beroende av oss. Snacka om att vi behöver tänka om. Vi behöver ha en beredskap nu i varje stall. En plan som Sickan skulle ha sagt. 

Enklast är det förstås för de som är lyckligt lottade och har alla sina hästar hemma, bokstavligen. För de som måste ta dig till dem är det knepigare. Enklare för de som har bil, förstå.

Platta till kurvan
Men, det gäller ju att inte utsätta andra för risken att bli smittad. Och ja, smittade kommer vi att bli. Frågan är snarare när. Och helst ska den berömda kurvan vara så flack som möjligt. Ett enkelt överslag ger vid handen att uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att insjukna allvarligt och behöva sjukhusvård. De ska helst insjukna en efter en och inte alla på en gång.

Håll emot
Vi behöver alltså hålla emot så länge det går.  Det vore praktiskt också när det gäller skötseln av våra hästar. Så att någon kan sköta dem medan de andra är sjuka. Så gör er beredda nu. Skaffa en beredskap nu. 

Så tvätta, sprita, håll minst 1 meter helst 2 meter avstånd till varandra, bär gärna engångshandskar om du är i ett stall med flera personer. 

Allting har ett slut
Och du detta kommer också att gå över. Vi vet bara inte när. Jag som är studienörd när det gäller, ridning och kommunikation kommer att andas djupt i magen och ta tillfället i akt att gå ytterligare en kurs. Var? Online såklart. 

Det är ju det jag jobbar med hela dagarna så jag vet att det fungerar. Du som vill använda tiden i avsaknad av träning och tävling och kanske också din arbetsplats och fördjupa dina kunskaper: Var med på vårt webinar nästa vecka. Det är gratis!

Anmäl dig via den här länken som du kan behöva kopiera och klistra in i din webbläsare: 

https://www.drangelska.se/page/143254

Och avslutningsvis: Prosit! (Latin; må det gå dig väl!)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: