Drangelska unplugged

2019-12-05
08:04:00

Det här med magen och med teamet

När man har en häst som har problem med magen är det små saker som kan ställa allt på ända. Vi har nu haft Walle i två år och när han kom till oss så blev den magkatarr han redan hade ännu värre. Mycket för att vi inte förstod att läsa honom till en början. 

En häst som är orolig springer ju omkring, eller hur? Tänk, att jag som ändå är utbildad av Linda Tellington-Jones missade att han inte uttryckte sin oro som vanligtvis gör, genom att fly. Utan att han istället använde sig av ett annat av F:en; Freeze. Att liksom frysa fast i marken. 

Så han fick gå i en hage där det ofta passerade bilar och han var ju väldigt rädd för dessa och genom att gå nära skulle han liksom habitueras, gradvis vänjas. Och eftersom han inte flydde så tänkte vi att han inte var särskilt rädd. Det tog ett tag innan jag förstod bättre. 

Nåväl, om Jordbruksverket föreskriver foder till häst minst var sjätte timme så föreskriver en häst med magsår/magkatarr, foder minst var 4:e timme. Det sista är nog också mer överensstämmande med hästars naturliga behov. 

Och med en känslig mage så kan liten detalj som blir fel vara lugnt. Men, om det blir 2 eller 3 på en dag så är koliken ett faktum. Det finns faktiskt en väldigt bra sida du kan då in på för att läsa mer om hur det är att ha en häst med magsår/magkatarr: 

Och det kostar mycket att undersöka sin häst så det har vi inte gjort, en gastroskopi alltså. Det ska mitt försäkringsbolag vara glad för att vi avstår. Om du provar att ge hästen magsårsmedicin, som ex Omeprazol och symptomen på magont försvinner så har den högst sannolikt problem kopplade till magsår/magkatarr. 

Nåväl, idag har vi ganska bra kontroll på läget genom att vi har ett fantastiskt team runt oss, oss själva inkluderade. Allt från möjligheten att ge mycket, mycket och torrt hösilage, till att få fodra halm. Till att ibland kunna styra intaget. Till att ha en Thermobar i hagen så att vattnet inte är för kallt mm. 

Helheten är så viktig och så avgörande. Och när magen gör sig påmind så gör den det genom att Walle flemar, är arg och irriterad vid beröring runt magen. Men, inte bara det utan också orolig, fast inte just på det utlevande sättet. 

Vi använder håranalyser för att inte kasta bort pengarna på onödiga tillskott. Cecilia Oscarsson har gjort mina i över 25 år, både på min familj och mina hästar. Sen har jag en hästfysiotherapeut, Helene Stridbeck som är helt ovärderlig för både mina hästar och som gästföreläsare i vår utbildning till Diplomerad ridlärare. Ny i gänget är Sofia Bergström som är utbildad Equiopat och behandlar våra hästar holistiskt med fokus på nålar. Sen har jag min nära vän Pernilla Olausson som har en gedigen erfarenhet av att upptäcka hälta hos hästar. Den vanligaste orsaken till att de inte presterar. 

 

Två ben att stå på när det gäller foder och tillskott har vi och det är LillHägna och Active Mineral som båda har grundare med ordentligt på fötterna när det gäller obalans i kroppen och hur dessa bäst åtgärdas. Du behöver sannerligen rätt produkter också. 

Det har tagit mig nästan nästan 25 år, efter min återkomst till Sverige för att bygga upp detta team av professionella runt hästarna. Och utan de och min yngsta dotter Vera som är min ständiga back-up när jag är borta och håller kurs så skulle inte mina hästar vara i så bra skick. Ja och en väldigt bra hovslagare hör till teamet såklart, Robert Nilsson. 

Så när Walle vrider ut höger bakhov och allt annat är på banan så vet jag att det är magen som spökar. Men, det har tagit ett tag att lära sig alla dessa detaljer och jag lär mig fortfarande mer varje dag. Därför bär det nu av på kurs till Tyskland. 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: