Drangelska unplugged

2015-11-22
22:27:00

I takt med tiden-äntligen

 

Jag har just varit på vidareutbildning för B- och C-tränare i Svenska Ridsportförbundets regi. Och det är så lustigt att se att för varje år som går så närmar de sig det som vi redan har gjort länge. Det kan låta förmätet men tiden kommer ikapp oss. Redan 1988 så arrangerade jag kurser i TTEAM och TTOUCH med Linda Tellington-Jones på vår gård i Tyskland. Då ansågs vi vara några kufiska personer.

Tog bara 30 år

Nu var det en av C-tränarna som rekommenderade det för att sätta igång en häst. Såå roligt för mig som började utbilda mig i ämnet 1986! Det tog bara nästan 30 år för etablissemanget att förstå värdet i det. Men som sagt kommer tid kommer råd. I Tyskland idag så anses du liksom konstig om du bara är ridlärare.. ” Har du ingen tilläggsutbildning?” ”Feldenkrais?”  ”TTEAM?” ”Sjukgymnastik?”  ”Kroppspsykoterapi?”

 
 
Individuell anpassning och allt spelar roll

Utbildningsdagen genomsyrades av det som vi länge förespråkat inom Integrerad ridkonst. Vi måste titta på alla bitar. Allt spelar roll! Och vi måste se till individen. Så härligt att tiden kommer ikapp mig. För det är inte bara en fördel att vara före sin tid. Då är man udda och annorlunda och betraktas som lite farlig, en outsider. Nu är det inte så längre. Nu är det intressant och ”hur länge har du tänkt så?” får jag som fråga. Det är knappt att jag vågar svara snart 30år. Näe, helt ärligt så säger jag inte det.

 Tar tid 

Men så var det även för Moshe Feldenkrais. Det han hävdade kunde inte bevisas då , men väl av modern hjärnforskning. Var också på en intressant föreläsning om hälsa. Idag vet man att mycket bestäms av tarmfloran på människan. Man vet det på universitetet, man vet det inom närlingsläran. Och hur lång tid tror du att det kommer att ta innan det har trängt igenom alla lager och nått avnämaren dvs patienten på vårdcentralen.. ? Jo, kanske så mycket som trettio år. Även om det går fortare nu. Så säg 25 år. 

Intressanta forskningsområden

Under föreläsningen så kom jag på minst 3 forskningsområden på veterinärsidan på häst. Så om du känner någon som tänker studera till veterinär och inte vet vad den ska göra sitt ex-arbete på så be dem höra av sig till mig. Känner mig stolt över vår utbildning i Integrerad ridkonst. Vi har bara hållit på sedan 1994. Men tro mig om det följer de trender som jag har sett på de andra områden som jag har utbildat mig inom så är det hett som attan om några år. Ska det ta 25 år så är det 2019 som gäller och det är faktiskt bara drygt tre år dit. Så vill du vara med när det händer så är det nog dags att säkra din utbildningsplats..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: