Drangelska unplugged

2015-12-19
11:21:00

Reversibilitet- silverkulan

nu när det lackar mot Jul är ju kulor ett hett tema. Julkulor.
 
 
 
Utom i hoppningen
I ridningen så vill jag gärna förmedla till mina elever känslan av att hästen och jag är en stor silverkula. En stor kula som kan rulla i vilken riktning som helst när som helst. Ja, utom kanske i hoppningen. Om jag rider mot ett lite större hinder så vill jag verkligen inte ha känslan av att den här silverkulan som är hästen och jag kan rulla i vilken riktning som helst när som helst. Då vill jag att den ska rulla med ganska hög fart och med mycket stor säkerhet i en enda bestämd riktning, nämligen mot hindret. Det är liksom det som skiljer dressyr och hoppning åt.
 
 
Silverkulan
Med det sagt vill jag återvända till min kula, den reversibla. Den som kan byta riktning nästan när som helst. Som rullar lika lätta framåt som bakåt. Åt ena sidan eller åt andra sidan. Eller som Eberhard Hübener skriver i sin bok. Samling är en ökad grad av utförandeberedskap. Dvs hästen är "råpå". Den är inte lika avslappnad som när den söker framåt-neråt i uppvärmnings- eller nedvärmningsfasen. Den är beredd. På vilket kommando som helst. På vad som helst. Den balanserar.
 
 
Labyrintspelet
En av mina elever, Helena Engström, skänkte oss ett labyrintspel.  Det kan bero på att jag hade tjatat länge om det och likheten med ridningen. Och att hon hade ett gammalt i garderoben. Några av oss är gamla nog att komma ihåg det. Likheterna med ridningen är stora. Om man ska klara att undgå hålen på vägen mellan 1-60 så gäller det att hålla kulan i rörelse. Hela tiden känna vart den är på väg. Inte låta den bli stående för lång stund för då har man inte en aning om vartåt den kommer röra sig när den sätter igång. Ridning är också rörelse. Ibland mer kontrollerad, ibland mindre med strävan mot mer. Men att stå stilla eller hålla fast gagnar inte skeendet och inte hästen. För att uppnå denna reversibilitet så måste vi vara i skeendet oavbrutet. Totalt fokus. Känna, inte känslor, utan vad som händer i hästen under dig. Känna, inte din kropp utan genom din kropp vad hästen gör, innan den gör det. Så om du ska sitta och spela spel med familjen i Jul så leta upp det där gamla labyrintspelet och utmana resten av gänget. Så kan du helt obemärkt öva på att rida lite också mitt i julfirandet.
Vilket givetvis är det viktigaste när man har abstinens från hästryggen. Mycket nöje! 
Kommentar:
2016-01-11 @ 09:34:08
#1: Heidi

Vilken härlig liknelse! Och den millisekund då man precis lyckats bromsa kulan lite för att ta ny riktning eller få kontroll, utan att den stannar, är lite som känslan vid samling.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: