Drangelska unplugged

2014-11-21
23:24:00

Novembermörker-hemskt, vidrigt, jobbigt eller alldeles, alldeles underbart!

 
Jo, det beror ju på. När jag försöker koppla på elsladden till hästsläpet baktill på bilen och inte ser något för att det är så mörkt så blir jag ju ganska irriterad. Väldigt irriterad faktiskt. För när man vill se så är ju mörkret så irriterande. Men så red jag på uteridbanan i strålkastarskenet. Det var så upplyst och proffsigt och härligt med sån ljusterapi. Den styrs av att man vrider på ett tidsur och sen tickar det på ett tag. Det var inte jag som satte igång det. Så plötsligt blev det kolsvart och jag ryckte först till. Nu såg jag ju inget alls. Känna när man inte ser
 
 
Men, så efter bara en liten stund så kunde jag urskilja Indigos vita hals i mörkret. Mörkret är ju så häftigt när man vill känna. Med synen bortkopplad eller väldigt försvagad och ingen vilja att se någon särskilt så kan jag nu känna så tydligt. Det är som att mörkret är en varm famn som jag bara kan känna tillit i. Tillit till min häst. Till hans beslut och hans rörelser. Och eftersom staketet är vitt och hästen är vit så går det ju att rida i beckmörkret. Ett litet ljus är där ändå. Och så bra det gick!
 
Så viktigt det är att känna vad som händer under mig istället för att försöka se det. Vilken ridtur! Minns Aureolo i mörkret När jag skrittade av min häst så minskade molnen som hängde för månen lite grann och Indigos hals skimrade som pärlemor i mörkret. Minns alla ritter i smällkalla vintern från Broknäs Gård till lilla stallet Eke två kilometer därifrån. Hur månen lyste vit på fälten och Aureolos hals. Hur hans hovar knarrade i den hårdpackade snön på den plogade grusvägen. Hur ensamma vi var fast tillsammans. Hur hans kropp kastade en skugga på marken i månskenet. Vilken oändlighetskänsla.
 
Passa på
Så stort, så stilla. Nu känner jag att det gäller att passa på så länge mörkret varar och rida i det. Och få den där känslan av att sväva i mörkret som i ett evigt mjukt hav. Rätt var det är så är det ljust igen och snö och månsken och då är det en annan magisk ritt och sen är det ljust på riktigt. Ut i mörkret med andra ord och njut!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: