Drangelska unplugged

2014-11-17
13:30:00

Kan man teoretiskt sett rida? Del 1

 
Ju mer jag läser om allt och specifikt om psykologi desto mer fundersam blir jag kring om man kan lära sig något av det man läser. Eller snarare om man verkligen kan lära sig något av det man läser i praktiken. Bara en sån sak som att man kan läsa sig till att det inte är nyttigt att äta chips; man kommer att lägga på sig några kilon runt magen. Och man läser det och förstår det och handlar sedan chips i affären och lägger sen på sig några kilo runt magen. Jag inte du förstås men jag har faktiskt gjort det. Förstå det i kroppen
 
Den makalöse Moshe Feldenkrais var tidig med att konstatera att man kan förstå något intellektuellt men att det inte var samma sak som att förstå det i kroppen. Till det krävs mer som t ex kinestetisk insikt. Det är en av anledningarna till att jag är så glad att jag har vår utbildning. Den tar liksom hänsyn till det. Att det inte spelar någon roll hur välmatad du är teoretiskt. Det är ändå i praktiken som det avgörs. Skänkel hit och dit Om din innerskänkel ska ligga fram och den ändå ligger bak för att du inte känner att den ligger bak när den ska ligga framme vid gjorden så spelar det ingen roll att du teoretiskt vet att den ska ligga framme vid gjorden. Den kommer ändå inte göra det. Inte förrän du:
 
a) själv upptäcker inifrån ( den enda sanningen vi faktiskt tar hänsyn till) att skänkeln ligger någon annanstans än där du vill.
b) ges tid och möjlighet att utforska hur du kan hålla din skänkel och hur det känns när du håller den på olika ställen och kinestetiskt undersöker vad det är för mönster som gör så att den vill vara där den är…och för att utforska det behöver du vara avsutten och få guidning.
 
Olydig häst eller.. Eljest kommer du att rida omkring och tro att du gör det som är teoretiskt rätt och undra om hästen är olydig. När det i själva verket är din kropp som är olydig. Och det är bara en liten del av det hela.
Kommentar:
2014-11-23 @ 22:48:55
#1: Malin

Så bra skrivet! Känner igen mig så väl men du satte det på pränt, tack för det!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: